Podcast

Dysleksivenlig skole

I samarbejde med journalist, Niels Svanborg, har vi skabt podcastserien “Dysleksivenlig skole”. Podcasten er tilgængelig herunder og på alle de gængse podcast-platforme. Desuden kan du se små film fra optagelserne, og du har mulighed for at downloade materialer, der er udviklet til programmerne.

I hvert program er der nye gæster, der, sammen med Line Leth Jørgensen og Niels Svanborg, dykker ned i forskellige dysleksivenlige emner.

Afsnit

Hvordan kan vi styrke samarbejdet og støtte hinanden i at skabe en god skole for elever med dysleksi? Paneldebatten er optaget på Wizkids Konferencen ”Læring for alle” den 9. september i Odeon i Odense.

Debatten giver blandt andet et indblik i den opgave, som både skolelederen og læsevejlederen står med, og hvor vigtigt det er, at begge parter er bevidste om, at en dysleksivenlig skole også handler om at skabe en ny kultur og samtale på skolen.

I dette afsnit kan du høre om, hvordan man kan styrke et godt forældresamarbejde til gavn for både elever, lærere og forældre. Og du kan møde, Trine Pihl, der er mor til et barn med dysleksi. Hun fortæller om sine erfaringer med skole-hjemsamarbejde.

I dette afsnit kan du høre om, hvorfor og hvordan man som lærer kan styrke elevernes deltagelse ved at inddrage LST i sin undervisning. Og du kan møde fransk- og matematiklærer, Ellen Tranberg Schultz, fra Frederiksværk skole, der fortæller om sine erfaringer med at inddrage LST i sin undervisning.

I dette afsnit kan du høre om, hvordan man kan gøre sin undervisning mere dysleksivenlig. Og du kan møde læsevejleder, Lone Svinding Pedersen, fra Lynge Skole, der fortæller om sine erfaringer med at støtte kollegernes undervisning.

I dette afsnit kan du høre om grundtankerne i en dysleksivenlige pædagogik, der tager udgangspunkt i lektiologien. Og du kan møde eleverne, Martin og Miamaya, der fortæller om deres erfaringer og overvejelser om, hvad en god skole er for dem.

I dette afsnit kan du høre om, hvordan man kan arbejde med organisering af en dysleksivenlig skole. Og du kan møde dysleksivejleder, Ingrid Wredstrøm, fra Kulsbjerg Skole, der er i gang med processen mod at blive dysleksivenlig.

I dette indledende afsnit, får du præsenteret podcasten. Du kan høre om, hvorfor vi kalder det dysleksi, hvad begrebet dysleksivenlig indebærer og om indholdet i de fem programmer, der tilsammen udgør podcasten, Dysleksivenlig skole.

F.A.Q.

Lorem ipsum dolor sit amet.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.